MarkkuElonen Ennakkoluulottomin keinoin Suomen talous nousuun

Kymiring rahoitus

  • Näin hienolta sen pitäisi näyttää, mutta romahtavatko unelmat
    Näin hienolta sen pitäisi näyttää, mutta romahtavatko unelmat

Tätä kirjoitettaessa eletään vuoden viimeisen arkipäivän iltaa.  Takarajaksi yksityisen rahoituksen järjestelyistä Kymiring ratahankkeeseen on luvattu "vuoden loppuun mennessä".  Pahasti näyttää siltä, että vuodenvaihde tulee ja menee, eikä rahoituksesta ole tietoakaan.

Kuten tiedämme, myös valtiolta tuleva taloudellinen tuki on sidottu siihen että yksityinen rahoitus on turvattu ja tietyn suuruinen, jotta avustus voidaan myöntää.  Näin on eduskunta päättänyt.

En tiedä, mitä on liikkunut hankkeen puuhamiesten mielessä, mutta ovat perustaneet osakeyhtiön jonka osakepääoma on 50000 euroa.  Varsin vaatimaton on siis oma panostus.  Kun nyt ajatellaan sijoittajia, niin yleensä sijoittaja vaatii jotakin vastineeksi.  Ainakin kovan koron sijoittamalleen pääomalle jos ei muuta.

Jotenkin tuntuu, että jos yksityinen rahoitus olisi järjestetty osakeantina, jossa sijoittaja saa sijoittamaansa summaa vastaavan osuuden yrityksestä, niin ei olisi ollut ollenkaan vaikeaa kerätä esim. 25-30 milj., jonka hankkeen toteutus kokonaisuutena tulee kustantamaan.  Vaikuttaa vahvasti siltä, että puuhamiehet tuijottavat omaa napaansa, yrittäen väkisin pitää toteutuksen, tuotot sekä maineen ja kunnian itsellään vaikka rahkeet ja osaaminen eivät selvästikään siihen riitä. 

Kummallinen piirre on sekin, että hankkeen vetäjien haastatteluista esim. radioon ei ole saatu yhtään mitään irti, vaikka toimittajat kynsin hampain ovat jotakin yrittäneet nyhtää.  Projektista ei suostuta kertomaan mitään muuta kuin se, mikä kaikille jo muutoinkin on silmin nähtävissä.  Yleensä suurissa rakennusprojekteissa ainakin yritetään harrastaa avoimuutta niin paljon kuin mahdollista.

Kun sanoin, että rahoitus osakeannilla järjestyisi, niin käytännössä tarkoitan sitä, että minäkin moottoriurheilufanina olisin hetimiten valmis sijoittamaan edes jokusen satasen.  Uskon että Suomesta helpostikin löytyisi 100000 muutakin kaltaistani (piensijoittajaa), ja intohimoista moottoriurheilufania, kunhan saisivat sijoitustaan vastaavan osuuden hankkeesta.  Sijoitettiinhan Talvivaaraankin, vaikka hanke oli Kymiringiin verrattuna täysin utopistinen ja ylimitoitettu.

Toivon lopuksi, että järki voittaisi ja hyvin kävisi, jo ihan Kymenlaakson elinvoimaisuudenkin kannalta.  Maakunta on ilman tälläisiä hankkeita kuolemassa pystyyn.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän MarkkuElonen kuva
Markku Elonen

Nyt on siis vuoden viimeistä päivää jäljellä vajaa kymmenen tuntia ennenkuin takaraja umpeutuu.

Yksi uutinen (ESS 3.11.2017) hankkeen tiimoilta pitää vielä mainita:
"KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg tekee pitkää päivää, vaikka Formula 1 -sarjan vaatimukset täyttävän moottoriradan louhintatyöt onkin jouduttu Iitissä talven tulon myötä keskeyttämään."
Ei ole toimittajallakaan kaikki "muumit laaksossa", kun tälläisiä kirjoittelee. Miten niin talven tulon myötä keskeyttämään. Eihän tietyömaillakaan töitä talven vuoksi keskeytetä, vaan työt jatkuvat normaalisti. Todellinen syy on tietenkin rahojen loppuminen.

Toimituksen poiminnat